לשם הצלחת שילוב של אנשים עם מוגבלויות בעולם העבודה, נדרשים למעסיק הקולט בארגונו עובדים עם מוגבלות, מידע, תמיכה מקצועית ותקציבית. מרכיבים אלה חיוניים לקליטת העובדים ועוד יותר להתמדה והשתלבות מליאה, לשביעות רצון של העובדים ותרומה מיטבית שלהם למעסיק.

בדף זה נאספו עבור מעסיקים ואנשי מקצוע כמו גם עבור האנשים עצמם מידע מקיף על היבטים שונים בשילוב אנשים עם מוגבלויות מנקודת ראות של המעסיק.

בדף תוכלו למצוא רקע תיאורטי על עמדות מעסיקים כלפי העסקת אנשים עם מוגבלויות והתאמות במקומות עבודה;   מדריכים למעסיקים בתחומים שונים, שלכל אחד מצורף רקע קצר וקישור למדריך עצמו; רשימת קישורים לאתרים עם מידע שימושי למעסיק; מאמרים על עמדות מעסיקים והתאמות במקומות עבודה.

רקע תיאורטי על תפקיד המעסיק בתהליך השתלבות בעבודה של אנשים עם מוגבלות

מטרתו של רקע תיאורטי זה היא להרחיב ולהנגיש ידע שהצטבר בספרות על תפקידם של מעסיקים בתהליך שילוב עובדים עם מוגבלות, על העמדות והחששות שלהם, על אמצעים לשפר עמדותיהם ופתיחותם, ועל המשולש החשוב בין עובד עם מוגבלות, המעסיק והמרפאה בעיסוק כמתווכת בהתאמת התפקיד, בהכשרה והכנסה לתפקיד, ובלווי לאורך התהליך.

רקע תיאורטי זה מכיל שלושה פרקים:

  • הפרק הראשון, עוסק בתפקיד החשוב של המעסיקים בהשתלבות אנשים עם מוגבלות בעבודה.
  • הפרק השני עוסק בעמדות וצרכים של מעסיקים.
  • הפרק השלישי עוסק בהתאמות שמעסיקים נדרשים לספק ובתפקיד המרפאה בעיסוק בתהליך.

רקע תיאורטי על תפקיד המעסיקים בתהליך

מדריכים למעסיקים

  1. שילוב אנשים עם מוגבלות במקום עבודה – המדריך המלא למעסיק, משרד העבודה והרווחה בשילוב ג'וינט ישראל, מבת (2015)
  • רקע על המדריך : המדריך מרכז מידע חיוני שמעסיקים ומנהלים עשויים להיות זקוקים לו בקליטה ובהעסקה של  אנשים עם מוגבלות ובלווי שלהם בצמתים משמעותיים בעבודתם הקשורים לרצף יחסי העבודה.

הנושאים אותם מקיף המדריך הם: מידע רב על אנשים עם מוגבלויות, כולל זרקור על סוגי מוגבלויות ; יתרונות העסקה של אנשים עם מוגבלות והיבטים משפטיים של העסקה זו ; כלים ייעודיים למעסיקים של אנשים עם מוגבלות כולל מפתחות להצלחה, איתור ומיון עובדים, קליטת עובדים, מהלך עבודה, הכשרת עובדים וסיום עבודה.

משרד העבודה והרווחה (2015) שילוב אנשים עם מוגבלות במקום עבודה המדריך המלא למעסיק

המדריך המלא למעסיק משרד העבודה והרווחה

  1. מדריך למעסיקים אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה, מיכל טבקמן וד"ר דינה פלדמן, משרד התמ"ת המטה לשילוב אנשים עם מוגבלויות ומשרד המשפטים נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות (2006)
  • רקע על המדריך: המדריך בא לספק מידע למעסיקים פוטנציאליים ובפועל של אנשים עם מוגבלות ולידע אותם בנושאים שונים, לרבות חקיקה חדשה ונהלים הרלוונטיים להעסקת אנשים עם מוגבלות. במדריך נכלל מידע הנוגע להתאמות במקום העבודה, חוקים ותקנות הנוגעים להעסקתם של אנשים עם מוגבלות, פירוט החובות והזכויות של מעסיקים ועובדים, כתובות וחוקים רלוונטיים. הנושאים המפורטים במדריך מתייחסים אל: מושגי יסוד בתעסוקה של אנשים עם מוגבלות; התאמות במקומות עבודה – עקרונות כללים והתאמות לאוכלוסיות של אנשים עם מוגבלות בלתי נראית, מוגבלות בתנועה, מוגבלות בראייה ובשמיעה, התאמות לבני משפחה של אנשים עם מוגבלות; השתתפות המדינה במימון התאמות לעובד לפי זכאותו לקבל הטבות והשתתפות במימון התאמות לאביזרי עזר ולווי ראשוני, מהגורמים מהמוסד לביטוח לאומי, משרד הביטחון וממשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים; זכויות עובדים לשכר מינימום ושכר מינימום מותאם, תנאים סוציאליים, הכשרות מקצועיות.

מדריך למעסיקים אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה  

  1. חוברת למעסיקים בנושא התאמת סביבת עבודה לאנשים עם הפרעה בוויסות חושי, תמר עמר בהנחיית ד"ר תמי בר שליטא, החוג לריפוי בעיסוק בבית הספר למקצועות הבריאות אוניברסיטת תל אביב (2018)

רקע על המדריך : חוברת זו נכתבה במטרה לספק למעסיקים, למרפאים בעיסוק ולאנשים עם הפרעת ויסות חושי ידע מאורגן על התאמת סביבת העבודה לאנשים עם הפרעת ויסות חושי.  החוברת היא תוצר של תהליך הערכת צרכים שבמסגרתו נסקרה הספרות העוסקת בנושא, התקיימו שיחות עם נושאי תפקידים ונערכו שני סקרים בקרב מעסיקים ואנשים עם הפרעה בוויסות חושי. ממקורות אלו עלה כי למעסיקים אין ידע בנושא הפרעת ויסות חושי והקשר לעבודה וכן שמהמעסיקים סבורים כי סביבת העבודה משפיעה על תפוקת העובד ושרוב המועסקים (75%) מעידים כי ישנה פגיעה בתפוקת העבודה בעקבות קשיים בסביבת העבודה וקשיים אלו משפיעים על תחושת הרווחה האישית.

החוברת כוללת מידע על הפרעה בוויסות חושי וחקיקה רלוונטית להפרעה זו; המלצות להתאמות במקומות עבודה בהתאמה לאופנויות חישה – ויזואלי, שמיעתי, מגע, תנועה; התאמות בדרישות משימה; המלצות לתמיכה בהתארגנות; תיאורי מקרה; ביבליוגרפיה להרחבה.

https://med.tau.ac.il/profile/tbshalita

חוברת התאמת סביבה חושית במקומות עבודה תמי ר שליטא ותמר עמר

  1. חוברת למעסיקים: התאמת סביבת העבודה בשוק החופשי לאנשים עם אוטיזם, ד"ר מיכל ויסמן ניצן, ד"ר לירון למאש, נריה כגן – אלגד בהנחיית פרופ' עינת גל ופרופ' נעמי שרויאר, החוג לריפוי בעיסוק אוניברסיטת חיפה (2019)
  • רקע על המדריך: החוברת נכתבה עבור מעסיקים המתעניינים בהעסקת עובדים על הספקטרום האוטיסטי בשוק החופשי. החוברת מבוססת על מחקר שנערך בראשות פרופ'  עינת גל ופרופ' נעמי שרויאר בחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה ובמסגרת עבודת הדוקטורט של מיכל ויסמן-ניצן, במימון המוסד לביטוח לאומי. החוברת מספקת ידע והצעות מעשיות להעסקה מוצלחת, על בסיס נתונים שנאספו מעובדים ומעסיקים.

החוברת כוללת מידע על משמעות העבודה עבור אנשים עם וללא ליקויים התפתחותיים; מידע על אוטיזם ועל יתרונות ואתגרים בשילוב של אנשים עם אוטיזם בשוק העבודה החופשי; תיאור של קשיים שכיחים בעבודה לאנשים עם אוטיזם והמלצות להתאמות במקומות עבודה לאנשים עם אוטיזם; דוגמאות של בקשות של אנשים עם אוטיזם ממעסיקים; שאלון להערכת סביבת עבודה; ומקורות להרחבה.

חוברת למעסיקים: התאמת סביבת העבודה בשוק החופשי לאנשים עם אוטיזם.

רשימת קישורים לאתרים שימושיים למעסיק בהם מידע על העסקה של אנשים עם מוגבלות

מאמרים על עמדות מעסיקים והתאמות במקומות עבודה

לפניכם מספר מאמרים, פרי מחקרים של משתתפות אתר זה, המציגים מידע על עמדות מעסיקים כלפי העסקת עובדים וכן על התאמות במקומות עבודה. המאמרים ניתנים להורדה כקבצי PDF .

  • Workplace accommodations: Occupational therapists as mediators in the interactive process. Schreuer, N., Myhill, W. N., Aratan-Bergman, T., Samant, D., & Blanck, P. (2009). Work34(2), 149-160.‏

תמצית התוכן: מאמר זה נותן מסגרת תיאורטית ומעשית לגבי תפקיד המרפאה בעיסוק בתיווך בין העובד למעסיק, בתהליך בחירה ויישום של התאמות במקום העבודה, בלווי תיאור מקרה.

המאמר: Workplace accommodations

  • Narratives on workplace accommodations: A comparative study, Journal of Disability Policy Studies, 22(2) 95-105. Solstad Vedeler, J., and Schreuer, N., (2011)

.תמצית התוכן: מאמר איכותני זה מביא ניתוח של ראיונות בקרב עובדים המשתמשים בכיסאות גלגלים, בישראל ובנורבגיה וממחיש מאפיינים דומים ושונים בתהליך בקשת התאמות במקומות עבודה למול המעסיק ורשויות השיקום.

המאמר: Stories on workplace accommodations

  •  Experiences of employed women with attention deficit hyperactive disorder: A phenomenological study. Schreuer, N., & # Dorot, R. (2017). Work: the Journal of Prevention, Assessment & Rehabilitation, 56(3), 429-441.‏

המאמר: Experiences of employed women with ADHD

  • דורות ר. ושרויאר נ., (2014). חווית העבודה בעיני נשים עם הפרעות קשב וריכוז. מפגש לעבודה חינוכית סוציאלית. כרך כב, גיליון 39, 221- 248.

תמצית התוכן: בשני מאמרים, 3 ו 4, מתואר מחקר איכותני על תהליך האבחון וקבלה עצמית של נשים עם הפרעות קשב וריכוז, על קשייהן בעבודה והצורך בקבלת התאמות במקומות עבודה למול המעסיק. המאמר בעברית פורש את הקשיים והאתגרים בפני העובדות והמאמר באנגלית מוסיף טיפים ואסטרטגיות מניסיונן של הנשים שרואיינו. המאמרים תורמים להבנה תיאורטית וליישומים קליניים.

המאמר: חוויית העבודה בעיני נשים

  • Employers' Perspectives Regarding Reasonable Accommodations for Employees with Autism Spectrum Disorder. Waisman Nitsan, M., Schreuer, N., & Gal, E. (2018).Journal of Management & Organization, 25(4), 481-496.

תמצית התוכן: מאמר איכותני זה מביא ניתוח ראיונות עם מעסיקים של עובדים עם אוטיזם ומרחיב ההבנה בדבר המוטיבציה שלהם להעסיק עובדים עם מוגבלות, מה האתגרים שחוו ומה התאמות סבירות שהתאימו מניסיונם. לדבריהם תנאי היסוד הם התאמת האדם לתפקיד ולארגון, בצד חשיפה לגבי צרכים להתאמות מיוחדות.

המאמר: Employers’ perspectives regarding reasonable accommodations for employees with autism spectrum disorder

  •  “It’s like a ramp for a person in a wheelchair”: workplace accessibility for employees with Autism, Waisman, M., Gal, E., & Schreuer, N., Research in Developmental Disabilities, 14, 103959.

תמצית התוכן: מאמר איכותני זה מביא ניתוח ראיונות עם עובדים עם אוטיזם ומרחיב ההבנה בדבר האתגרים שחוו ומהן התאמות סבירות שהתאימו מניסיונם, כמו גם על התהליך המורכב והצורך במדיניות של הארגון ליישום מיטבי של העסקתם.

המאמר: Its like a ramp