חקיקה בנושא עבודה, התעמרות והטרדה מינית شرعية القوانين المتعلقة بالعمل، الإساءة والتحرش الجنسي

העיסוק בנושא התעמרות במקום העבודה התפתח בעיקר בשני העשורים האחרונים. בחלק מהמדינות נחקקה חקיקה ספציפית לטיפול בתופעה ובחלקן היא מטופלת באמצעות החקיקה הקיימת בתחומי איסור ההפליה וההגנה על בטיחות וגהות בעבודה, ובמסגרת הסדרה פלילית או נזיקית המטפלת בהתנהגויות ספציפיות שהן בגדר התעמרות (תקיפה, לשון הרע וכדומה( ( צדוק, 2015) . מונח התעמרות בעבודה או התנכלות תעסוקתית מתאר התנהגות שאינה פיזית, חוזרת על עצמה במסגרת העבודה, היא מטרידה, משפילה ופוגעת. אירוע חריג וחד פעמי אינו מהווה התעמרות בעבודה, אלא יש צורך במספר אירועים נפרדים החוזרים על עצמם. התעמרות בעבודה יכולה להתרחש על ידי המעסיק, על ידי עמיתים לעבודה, או על ידי אדם אחר שאינו מועסק במקום העבודה אך נמצא בקשרי עבודה עם העובד ) אתר כל זכות). בישראל הונחה הצעה לחוק איסור התעמרות בעבודה כבר ב 2019 אך עדין לא נחקק חוק לנושא. עם זאת נתונים מצביעים על כך שאחד מכל ארבעה ישראלים עובדים חווה התעמרות בעבודה וכ 50% מהעובדים מתפטרים מעבודתם בגינה (המאירי, 2013). לפי כך יש חשיבות בתהליך הכנה לחיי עבודה גם לכלול נושא זה. העסקה פוגענית (adverse employment; precarious employment ) היא ביטוי להתעמרות בעבודה, אין למונח הגדרה אחידה  אך מקובל להשתמש במושג כדי לתאר "דפוסי העסקה פוגעניים ומקפחים וכן דפוסי עבודה בהם נהוגות הטרדה ממשית, אפליה או הפרת חוק" (מישורי, 2012 , עמ' 11). להגדרה זו יש שני היבטים – אובייקטיביים וסובייקטיביים. ההיבטים האובייקטיביים כוללים הפרות חוק, הפרות שעתיות, אפליה לעומת עובדים אחרים,  הלנת שכר או זכויות. היבטים סובייקטיביים כוללים פגיעה בכבוד העובד ובאנושיותו ומתן תחושה שהעובד הוא נותן שירותים שניתן להחלפה, חוסר בטחון תעסוקתי תחושת ניצול וחוסר ערך,  היעדר אופק תעסוקתי (שם, עמ' 12-13).

מטרת הפעילויות בתכנית הן להציג את נושא החקיקה הענפה בתחום זכויות עובדים, שוויון הזדמנויות ומניעת אפליה, זכויות עובדים עם מוגבלות במקומות עבודה, ומחויבות החברה והמדינה לשוויוניות בעולם העבודה.  לצד זאת להציג גם את פגיעות בחוקים אלו, התעמרות , העסקה פוגענית והטרדה מינית. בתכנית שלוש פעילויות בנושא, פעילות הכרות את נושא חקיקה בעבודה, פעילות בנושא הכרות עם התעמרות והעסקה פוגענית ופעילות ייעודית לנושא הטרדה מינית. בהעברת הנושא מוצע ליצור קשר עם גורמים בקהילה המתמחים במניעת התעמרות בעבודה ומניעת הטרדות מיניות ולהזמינם להיות חלק מההובלה של הנושאים הללו לצד מנחי התכנית הקבועים.

מטרות פעילות זו הן הכרות עם שלושה חוקים בתחום העבודה – חוק שוויון הזדמנויות בעבודה (1988), חוק חופש העיסוק (1992) וחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (1998) ולפתח התנהגות פרואקטיבית, המעודדת יישום של החוקים בחיי היום יום. הכרות עם שלושת חוקים אלו תאפשר למשתתפים להכיר את זכויותיהם ומחויבותם לאחר בתחום העבודה. הלמידה משלבת פעילות של המשתתפים הקשורה לכל חוק ומאפשרת הכללה של הנלמד להתנהגויות בחיי יום יום. מצגת "חקיקה בעבודה" כוללת פעילות בכל חוק, המזמנת למשתתפים לקחת חלק פעיל בלמידה בכל חוק בזוגות ובמליאה.

חומרים

קישורים

 חילן – מרכז ידע על דיני עבודה

נבו – חוק שוויון הזדמנויות בעבודה 1988 תשמ"ח

נבו – חוק חופש העיסוק

מטרות פעילות זו היא לעורר מודעות לנושא התעמרות בעבודה והעסקה פוגענית ולעורר את משתתפי התכנית לפעילות הסברה בנושא. הפעילות בנושא היא המשך של פעילויות בפרק סנגור עצמי בנושא זכויות והפרת זכויות וממוקדות לנושא עולם העבודה. הפעילות יכולה להתחיל מתיאורי המקרה המתארים התעמרות בעבודה שיש במצגת, בדיון עליהם ומהדיון לצאת לפעולה הסברתית בבית הספר, בסביבת הבית או בקהילה, לבחירת משתתפי התוכנית והמנחים.

חומרים

קישורים

מטרת פעילות זו היא לחשוף את המשתתפים למושג הטרדה מינית ולביטויי השונים של הטרדה זו ולגורמים המטפלים בתלונות על הטרדות מיניות ודרכים למניעתה. הטרדה מינית Harassment Sexual ) ) היא התנהגות בעלת אופי מיני שיש בה כדי לפגוע באדם אחר. סוגים של הטרדה מינית: סחיטה באיומים, שבאמצעותם המטריד דורש מן הנפגע גמול מיני כלשהו בתמורה לאי נקיטת צעדים מצידו בעניינו, מעשים מגונים לצורך גירוי או סיפוק מיני, הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, התייחסות משפילה או מבזה על רקע מיני ונטיות מיניות, פרסום תצלום / סרט הקלטה בעלי תוכן מיני ושילוב של סוגים אלו. להטרדות מיניות דרגות חומרה שונות, והן עשויות להיות חד-פעמיות או מתמשכות ולעתים אף להתקיים מדי יום ביומו.  בשנת 1998 נחקק בישראל החוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח–1998 ,שמטרתו "לאסור הטרדה מינית כדי להגן על כבודו של אדם, על חירותו ועל פרטיותו, וכדי לקדם שוויון בין המינים". פעילות זו יכולה להיות מועברת על ידי מנחי התכנית או בשיתוף של ארגוני סיוע למניעת הטרדה מינית. יש לשקול לקיים את הפעילות בקבוצה בחלוקה למגדרים ולהתחשב ברגישות שנושא זה מעלה. גופים שנותנים סדנאות בנושא:

https://www.1202.org.il/local/telaviv/services/education/prevention-at-the-workplace

https://www.gvolotbrorim.co.il/workshop

חומרים

קישורים