פיתוח תפיסת העתיד تطوير الرؤية المستقبلية

אוריינטציית עתיד משקפת את הדימויים בהם אנשים משתמשים כדי לתאר את תמונת העתיד שלהם.  זהו מושג רחב הכולל בתוכו מכלול מחשבות, ערכים, רגשות וחששות של בני האדם שבאמצעותם הם מציירים תמונה סובייקטיבית אודות העתיד הקרוב או הרחוק. תמונה זאת משקפת את יכולתו של היחיד להתייחס למאורעות העתידיים ומאפשרת לאדם לפעול  לקראת תכניות ויעדים רצויים, או להימנע מתוכניות או תסריטים לא רצויים (Seginer & Mahajna, 2003; 2004). אדם שיש לו תמונת עתיד מוחשית וברורה יכול לפעול למימושה צעד אחר צעד. 

יש המחלקים את אוריינטציית העתיד לשני סוגים, אלה הקשורים לצרכים "קיומיים" ואלה הקשורים להתפתחות במסלול החיים העתידי. התחומים הקיומיים, מתארים חוויות ואירועים אישיים כמו עצמאות בדאגה לעצמי ולזולת. התחומים ההתפתחותיים, כוללים בית ספר ובגרות, שירות לאומי וצבאי, השכלה גבוהה, עבודה וקריירה, נישואין והקמת משפחה (סגינר, 2001).  החשיבה אודות העתיד היא בעלת חשיבות רבה עבור מתבגרים בשל חשיבות החלטות בתקופת הבגרות על עתידם בתחום קריירה וסגנון חיים והשפעתן על ההתנהגות בהווה (ליברמן, 2007). היכולת לחשוב על העתיד מולדת ומתפתחת עם הגיל, התפתחות זו מגיעה לשיאה בגיל ההתבגרות כשלב מעבר לבגרות, כאשר תפקידי החיים של הבוגר הופכים להיות ממשיים יותר וקיימת צפייה חברתית להתכונן אליהם,Seginer ,2009).

מטרת פעילות זו היא לעורר ולגרות את החשיבה והעיסוק בעתיד המחכה  למשתתפי התכנית. לצורך זאת מוצע בתכנית להעלות את נושא ה"חלומות" האישיים של המשתתפים, חלומות שליוו אותם בילדותם וחלומות לגבי עתידם. הפעילות היא אישית אך מזמנת שיתוף של הקבוצה וחזרה ובחינה חוזרת של החלומות במהלך התכנית. בהמשך לפעילות על חלומות, מוצע להשמיע או להקריא למשתתפים שירים מולחנים בנושא העתיד ולתת לכל משתתף.ת אפשרות לבחירה של שיר אחד או שניים, המבטאים את התקוות, החששות והציפיות שלהם מהעתיד.

חומרים

קישורים

מטרות פעילות זו להביא בפני המשתתפים הצלחות של צעירים הקרובים להם וכן לעורר חשיבה על מגוון מסלולי קריירה אפשריים בתום הלימודים בבית הספר. הפעילות משלבת שני חלקים: חלק ראשון במהלכו יתקיים מפגש עם בוגרי בית הספר, לשיתוף ושיח על סיפור חייהם. במפגשים עם בוגרים ניתן להתייחס למעברים השונים שחוו מאז סיום הלימודים, להצלחות, לגורמים שסייעו להם בתהליכים השונים שעברו, לאי הצלחות שחוו ולתפיסותיהם את עתידם בהמשך. בחלק השני של הפעילות, מוצע לקרוא סיפורי חיים שונים של צעירים ולדון בנקודות המצורפות לכל אחד מהסיפורים, כמו גם לתכנים ולשאלות שיתעוררו בקבוצה.

חומרים

מטרת פעילות זו היא לחבר את החלום לגבי העתיד לצעדים אופרטיביים היכולים לסייע למימושו. בפעילות על משתתפי התכנית להציע חלום אחד הקשור בעתידם וללמוד את הצעדים שעליהם לעשות כדי לממשו. לצורך זה מוצע להרחיב את הידע על מודלים המספקים ייחוסים להצלחה או כישלון, דוגמת מודל הייחוס של הפסיכולוג ברנרד ווינר (1986), להבין את הייחוסים השונים להצלחה או כישלון ולנתח על פיהם מה הם המקורות והתמיכות שיסייעו להגשמת החלום. תהליך למידה זה מתועד בשני קבצים אישיים, בהם המשתתפים מתארים את החלום שלהם ואת הצעדים שיש לעשות כדי לממשו.

חומרים

קישורים

מטרות פעילות זו הן לחשוף את המשתתפים למושג של למידה לאורך החיים – Lifelong Learning  ולעורר את המשתתפים לחשיבה, לחלום, לתכנון של המשך הלמידה שלהם עם סיום בית הספר. למידה לאורך החיים היא אחת מהמיומנויות הנדרשות בעבודה בעולם העבודה המשתנה, היא כוללת איתור מקורות מידע וערוצי לימוד רלוונטיים, סינון, בחירה במה להתמקד בלמידה, הרחבה וריענון של ארגז הכלים המקצועי, השקעה בהתפתחות ובהתעדכנות מקצועית באופן תדיר וכן ניהול עצמי והתמדה בלמידה ובהתעדכנות. באמצעות הדיון והעיסוק בלמידה לאורך החיים שלי המשתתפים יכולים להרחיב ולהעמיק את העיסוק בתמונת העתיד שלהם בתחום חדש. הפעילות מאפשרת למידה בקבוצה באמצעות צפייה בסרטון ולמידה מהמצגת ולאחריה תכנון אישי של מסלול הלמידה האישי.

קישורים