התנסות במקומות עבודה التجربة بأماكن العمل

ההתנסות במספר ימי עבודה בשוק החופשי היא גולת הכותרת ומשמש כשיא ומבחן תוצאה באופן מסוים של כלל התכנית. הצלחת ההתנסות תלויה במידה רבה בהכנה לה, במציאת מגוון מעסיקים שפתוחים לאפשר תהליך זה והכנה שלהם, בצד התאמה בין אפשרויות עבודה לבין בחירות של המשתתפים. להתנסות יש חשיבות מעצם ההתמודדות של המשתתפים עם דרישות עבודה והכוונה לקביעת מטרות אישיות וחתירה אליהם, לרכישת הרגלים, מיומנויות, תקשורת ותחושת מסוגלות, במהלך ההתנסות ולקשר עם אנשים בסביבות עבודה שונות. הצלחת התהליך תלויה גם בתהליך הלווי ומתן משוב ועיבוד של כל יום עבודה, בתיווך של המעסיק, הצוות החינוכי/טיפולי וקבוצת השווים. לנושא זה ארבע פעילויות, המלוות את ההתנסות:  פעילות של הכנה לקראת התנסות בעבודה, פעילות של משוב במהלך ההתנסות ובסיום ופתרון בעיות, פעילות הקשורה למפגש עם מעסיק ופעילות ללמידה על קבלת החלטות ונטיות  תעסוקתיות.

מטרת חלק זה הן להכין את המשתתפים לקראת התנסות בעבודה בשוק העבודה הפתוח. ההכנה מתמקדת בהכרות עם סביבות של מקומות עבודה באמצעות סיורים ובראיון אישי להבנה של נטיות והעדפות בבחירת מקום להתנסות בו. הסיורים למקומות עבודה הם חלק חשוב בתכנית, מאפשרים למשתתפים להכיר סביבות עבודה שונות ולפתוח אופק תעסוקתי. מוצע לשלב בתצפית דף תצפית כתוב או דיגיטלי, שאותו ימלאו המשתתפים במהלך הסיור או לאחריו. מומלץ לקיים לפחות שני סיורים ולערוך השוואה ביניהם בממדים שונים. ניתן להיעזר במצגת המצורפת לסיכום סיורים. הריאיון האישי מיועד להכרות מעמיקה יותר עם המשתתפים ולשיתופם במציאת מקומות להתנסות, מבוססים על שיקול דעת והתחשבות באפשרויות.

חומרים

קישורים

מטרת פעילות זו היא להקנות כלים לעריכת משוב על חווית התנסות בעבודה ולפתרון בעיות. המשוב הינו כלי מרכזי בפיתוח מסוגלות תעסוקתית, בהעמקה של הידע אודות עצמי כעובד.ת ובפיתוח יכולות למידה וצמיחה אישית. הפעילויות המצורפות מאפשרות משוב של הקבוצה אודות היחיד, חשיבה קבוצתית לפתרון בעיות מורכבות וגם משוב אישי של כל משתתף.ת בתכנית כלפי עצמו. מודל אפר"ת, הינו מודל המסייע לניתוח אירועים ומצבים שונים באמצעות הפרדה בין עובדות לפרשנות ומאפשר פתיחה לחשיבה קבוצתית על פתרונות אפשריים לבעיות שעולות. למצגת על המודל מצורף קובץ של תיאורי מקרה, שניתן להעלותם ולדון בהם תוך שימוש במודל אפר"ת. חלון ג'והארי אף הוא הינו כלי למשוב והגדלת המודעות הפנימית להתנהגות בעבודה . באמצעות שימוש בכלי זה ניתן ללמוד על התפיסות העצמיות של המשתתפים את יכולותיהם בהתנסות בעבודה ולתת משוב לתפיסות ועמדות אלו. שאלון לדיווח עצמי הינו שאלון אישי, אותו יוכלו משתתפי התכנית למלא בתום ימי התנסות בעבודה וכך גם קובץ גורמים מאפשרים ומגבילים בעבודתי.

חומרים

קישורים

מטרת פעילות זו הינה להכיר את זוויות הראיה של המעסיק.ה מקרוב ולאפשר לרכוש כלים לשיח עם מעסיק.ה  במסגרת מוגנת ובטוחה. למעסיק.ה השפעה גדולה על עתידם התעסוקתי של העובדים ודמותו עשויה לעורר לעתים חששות.  הכרות עם עמדות מעסיק.ה כלפי עובד.ת חשובות להשתלבות בעבודה ומעלות את היכולת לעמוד בדרישות ובציפיות במקומות עבודה. מומלץ להזמין למפגש מעסיק.ה לשיח משותף, בו יוכלו המשתתפים לעורר שאלות ולהביע את הנושאים שמעסיקים אותם בקשר עם מעסיקים כמו גם ללמוד דרכי פניה אליהם. כהכנה לקראת מפגש עם המעסיקים ניתן להשתמש בשאלון למפגש עם מעסיק.ה להכנת שאלות, בהיגדי סנגור עצמי ניתן להתאמן באופני שיח עם מעסיק ובפורמט לבקשת מכתב המלצה ניתן להיעזר בקשר עם מעסיקים לקראת קבלת עבודה או בסיומה. 

חומרים

 

קישורים

מטרות פעילות זו הן ללמוד על תהליך קבלת החלטות מושכל, לבחון יחד עם המשתתפים את תהליך קבלת החלטות תעסוקתיות שלהם, להכיר את נטיותיהם התעסוקתיות כבסיס לקבלת החלטות ומתן כלים לחיפוש עבודה. מומלץ לפץוח את הנושא בלמידה על תהליך קבלת החלטות בסיוע של המצגת, בהמשך לעסוק בתהליך של חיפוש עבודה ושלביו ולסיום הכנת כלי אישי להצגת עצמי בחיפוש עבודה.

חומרים

קישורים