מסוגלות תעסוקתית المقدرة المهنية

מסוגלות תעסוקתית היא היכולת להתקבל לעבודה, לתפקד בצורה מיטבית – תורמת ונתרמת, לשמר עבודה לאורך זמן ולהתקדם בעבודה. במהלך המאה העשרים והמאה עשרים ואחת המושג עבר שינויים גדולים כאשר בעבר הודגשו בעיקר מיומנויות טכניות המתאימות לסוג תפקיד  מסוים בעבודה. עם הזמן, הדגש עבר למיומנויות 'רכות' המתאימות לכל סוגי העבודות והתפקידים. במאה ה 21 גבר הצורך במיומנויות דיגיטליות, שליטה בשפות, יכולת הסתגלות לדינמיות של עולם העבודה ולשינויים בצורות העסקה שונות. קידום מסוגלות תעסוקתית נעשית בדרכים שונות והיא למעשה אחת המטרות המרכזיות של כל תכנית הכנה לחיי עבודה. בפרק זה של התכנית נכללו שש פעילויות, המתחילות מהכרות עם המושג של מסוגלות תעסוקתית ובחינה עצמית של מסוגלות התעסוקתית כל משתתף.ת ולאחר מכן חמש פעילויות לקידום מיומנויות שונות מתוך מיומנויות מסוגלות תעסוקתית. 

אנו מודות לתכנית תב"ת של ג'וינט ישראל על הסכמתה לשלב בחלק זה חומרים מתוך  I – PRO , שפותחו על ידם. 

מטרות פעילות זו הן להכיר למשתתפים את המושג מסוגלות תעסוקתית ולבחון את המושג מזווית אישית של כל משתתף. בעזרת מצגת על מסוגלות תעסוקתית,  מצגת I – pro וקובץ מיומנויות בעולם העבודה המשתנה יוכלו המשתתפים להיחשף למושג ולהתייחס לביטויים שלו בעולם העבודה הקודם ובעולם העבודה המשתנה. בעזרת קובץ מיומנויות למסוגלות תעסוקתית יוכלו המשתתפים למיין את המיומנויות השונות של מסוגלות תעסוקתית לסוגים שונים ולהתאימם לתפקידים שונים בעולם העבודה. שאלון "הערכה עצמית גרסת מדבקות" יאפשר למשתתפים  להעריך באופן אישי את יכולותיהם במיומנויות השונות ושאלון "מיומנויות דיגיטליות" יאפשר להם להעריך את המיומנויות הדיגיטליות שלהם לצורך השתלבות בעולם העבודה המשתנה.

חומרים

קישורים

מטרות פעילות זו הן העלאת מודעות לנושא הבטיחות בעבודה ובסביבות שונות, פיתוח יכולת זיהוי ואיתור מפגעי בטיחות והכרות עם אביזרי בטיחות שונים. שמירה על בטיחות וערנות למפגעי בטיחות היא אבן יסוד בהשתלבות בעבודה ושייכת למיומנויות הרכות של מסוגלות תעסוקתית, המתאימה לכלל סוגי העבודות והתפקידים. הלמידה של נושא זה משלבת ללמידה פעילה, בה המשתתפים מתנסים בזיהוי מפגעי בטיחות בעצמם ולומדים להתאים אביזרי בטיחות לעבודות שונות. מוצע להתחיל מהצגת סרטונים בנושא מפגעי בטיחות וסכנות בטיחות, לאחר מכן התנסות בזיהוי מפגעים בסביבות שונות ולבסוף הכרות עם אביזרי בטיחות שונים.

חומרים

קישורים

מטרות פעילות זו הן לעורר את המודעות לנושא התמדה ולהכיר את השלכות ההתמדה על תוצאות מצבים שונים וכן להרחיב את הידע על עולם העבודה מהיבטים של נורמות נוכחות בעבודה ולבוש חיצוני. גם בנושא זה הפעילות משלבת למידה פעילה, בה המשתתפים אוספים מידע על נורמות של נוכחות ולבוש במקומות עבודה ובוחרים את ההגדרות של התמדה המבטאות את תפיסותיהם. מוצע להתחיל מצפיה בסרטון על התמדה, בקובץ "מהי ההתמדה בשבילי" או סרטון אחר מתוך הקישורים בהרחבה או אחרים. לאחר מכן מומלץ לעסוק בנושא ההתמדה ולהמשיך באיסוף מידע וניתוחו על נורמות נוכחות ולבוש במקומות עבודה.

חומרים

קישורים

מטרות פעילות זו הן הכרות עם המושג עבודת צוות ופיתוח ידע בזיהוי מרכיבים של עבודת צוות. עבודת צוות ויחסי צוות הוא נושא מורכב וחיוני למיומנויות עובד בעולם העבודה המסורתי והחדש. בתכנית מוצע לעסוק בנושא זה דרך התנסות בפעילות משחקית הדורשת עבודת צוות ולאחריה ניתוח של מרכיבי עבודת צוות וזיהוי קשיים בעבודת צוות מתוך אירועים שונים.

חומרים

קישורים

מטרות פעילות זו הן חשיפה לנושא של תפקודים ניהוליים וניהול עצמי, הערכה עצמית של יכולת התארגנות בזמן כחלק מיכולות של ניהול עצמי ותפקודים ניהוליים וכן למידה של נושא היוזמה והתנסות בפיתוח יוזמה. מיומנויות של ניהול עצמי, תפקודים ניהוליים ויזמות הן מיומנויות גבוהות, המתאימות לעולם העבודה המשתנה. יש חשיבות גדולה לספק מגוון הזדמנויות  להתנסויות, ובמהלכן לתת תיווך, לצד קבלה ומתן משוב. בפעילות זו מוצע להתחיל מחשיפה למושג תפקודים ניהוליים וניהול עצמי בקבוצה באמצעות המצגת. בהמשך, מומלץ ביצוע של הערכה עצמית באחת מהמיומנויות החיוניות של תפקודים ניהוליים – התארגנות בזמן, באמצעות מילוי של שאלון TOPS . בשלב השני, עבודה קבוצתית על נושא היוזמה ובסיום אף מתן אפשרות לפיתוח יוזמה של משתתפי התוכנית.

אנו מודות מאוד לפרופ' שרה רוזנבלום, מהחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה, על הרשות להשתמש בשאלון TOPS  Time Organization and Participation –TOPS – (Rosenblum, 2010)

חומרים

קישורים

מטרות פעילות זו הן לעורר מודעות בקרב משתתפי התכנית לנושא קצב עבודה ואיכות עבודה הנדרשת, בהתנסויות שלהם במקומות עבודה, כמו גם להתנסות במשוב קבוצתי על ביצוע משימה, בזמן אמת. קצב עבודה הינו אחד החסמים הבולטים בהשתלבות של אנשים בסיכון בעולם העבודה, העלאת המודעות לדרישות סביבות עבודה לנושא זה עשוי לקדם השתלבות. מוצע להתחיל בצפייה בסרטון של צ'רלי צפלין – זמנים מודרניים, קישור במצגת, ולדון במושג ובהשלכות של מושג זה על השתתפות בעבודה. לאחר מכן להתנסות בביצוע של משימה קבוצתית ולבצע משוב קבוצתי על ביצוע המשימה.

חומרים

קישורים