סנגור עצמי וייצוג עצמי בעולם העבודה المرافعة الذاتية والتمثيل الذاتي في عالم العمل

פיתוח מיומנויות של סנגור עצמי מתבסס על תיאורית ההכוונה העצמית (Deci & Ryan, 2000 ). תיאוריה זו מבוססת על גישה הומניסטית, הדוגלת במיטביות של האדם, פיתוח תחושת הערכה עצמית ומימוש עצמי. סנגור עצמי מוגדר  כ " תהליך של התפתחות האדם, באמצעותו הפרט רוכש בטחון ויכולת לבטא את הרגשות והשאיפות שלו ואת המחויבות שלו, לקחת אחריות על חייו ( Simon, 1992, p.5 ).  עבור אדם עם מוגבלות מהווה הסנגור העצמי פעילות מכוונת בעלת משמעות ייחודית, שתלווה אותו במהלך חייו ותבטיח את איכותם.

לסנגור עצמי ארבעה רכיבים עיקריים: ידע על עצמי – ידע על כוחות, עוצמות, מוקדים שיפור וחיזוק, ידע על שאיפות ומטרות, ידע על זכויות ודרכים למיצוי זכויות, יכולות תקשורתיות ויכולות חברתיות. הפעילויות המצורפות כאן מכוונות לפיתוח ידע על עצמי בתחומים שונים, לרכישת כלים לייצוג עצמי ולידע על זכויות. 

מטרות פעילות זו הן ללמוד את הנושא של סנגור עצמי ולהעלות למודעות של המשתתפים את התכונות והמיומנויות שיש להם כעובדים ואילו תכונות ומיומנויות הם ירצו לרכוש או לשפר.

 ידע על עצמי – תכונות, מיומנויות, עוצמות, יכולות מיוחדות שיש לכל אדם וכן ידע על חולשות וקשיים, חיוניים לפתוח יכולות סנגור. בתכנית נרצה לפתח ידע זה באמצעות כלים שונים. לפעילות ארבעה שלבים: בשלב הראשון יוצג הנושא של סנגור עצמי בעזרת הקובץ מהו סנגור עצמי. בשלב השני כל המשתתפים יבחרו את התכונות/מיומנויות שלדעתם מייצגות אותם כעת מתוך בנק תכונות ומיומנויות עובד ויעלו דוגמאות לביטוי שלהן בתפקודם במצבים שונים. בנוסף יתבקשו המשתתפים לסמן את התכונות שירצו לרכוש במהלך התנסותם בעבודה ובמהלך ההשתתפות בתכנית. בשלב השלישי, לאחר מילוי אישי של "בנק תכונות עובד", מוצע לעבוד בקבוצות קטנות, כאשר כל קבוצה מגדירה חמש תכונות/מיומנויות עובד חשובות בעיני משתתפיה, מפרטת את דרכי הביטוי של כל תכונה ומציעה דרכים לתרגול ואימון בפיתוחה ורכישתה. בשלב הרביעי, תציג כל קבוצה את הבחירות שלה במליאה ויערך דיון על תכונות/ מיומנויות נבחרות ועל הגורמים לבחירתן.

חומרים

קישורים

מטרת פעילות זו היא להתנסות בכתיבת קורות חיים, תוך התייחסות לתכנים ולצורת הגשת קו"ח. כתיבת קורות חיים היא אחת הפעולות המרכזיות שעובד מבצע בתחילת דרכו כמחפש עבודה ורוצה להשתלב בעולם העבודה. בעולם העבודה המשתנה, קיימת דינמיות במקומות העבודה ואדם על פי רוב עובר במהלך שנות עבודתו מספר עבודות, ונדרש בכל פעם לעדכן את קו"ח.  כתיבה של קורות החיים מזמנת אפשרות להציג את עצמי בכתיבה, כחלק ממערך פיתוח סנגור עצמי ולמידה של דרכים לייצוג עצמי. קימות צורות שונות להדרכה לכתיבת קורות חיים. התכנית משלבת למידה של כללי כתיבה קו"ח והתנסות בכתיבה באמצעות שימוש באחת מהאפליקציות לכתיבת קורות חיים. (חינמיות ברשת)

חומרים

קישורים

מטרת פעילות זו היא להתנסות וללמוד על מדיום של ראיון פנים אל פנים לקראת ראיון עבודה. בהמשך לכתיבת קורות חיים , גם ראיון עבודה הוא הזדמנות להצגה של עצמי כעובד.ת בפני מעסיק / מנהל כוח אדם / מדריך במקום העבודה ולשלב למידה והתנסות בראיון עבודה לצד פיתוח מיומנויות סנגור וייצוג עצמי. ראיון עבודה הוא צעד חשוב בקבלה לעבודה ויש להתכונן אליו, להכיר את הכללים ולהתאמן באופנים שונים בו ולקבל משוב. הפעילויות המוצעות בתכנית כוללות סימולציה בשלישיות בראיון עבודה, כלים לנתינת משוב, דוגמאות לראיונות.

חומרים

קישורים

מטרות פעילות זו הן לחשוף את המשתתפים לנושא רישות חברתי (Networking) ולהתנסות בפיתוח רישות חברתית עבור כל משתתף.ת, כצעד לקראת חיפוש עבודה. Networking היא מיומנות עבודה בעולם העבודה המשתנה, בו האדם העובד מפתח לעצמו רשת חברתית בפלטפורמות דיגיטליות ובונה לעצמו רשת של אנשים היכולים לסייע לו להשתלב בעבודה. בתכנית מוצע בשלב ראשון ללמוד את המושג של רישות חברתית באמצעות קובץ מהי רשת חברתית ולאחריה להתנסות ביצירת רשת חברתית לכל משתתף.ת בקובץ על הרשת החברתית שלי.

חומרים

קישורים

מטרות פעילות זו הן לפתח את הידע של כל משתתף בדרכים לחיפוש עבודה ופיתוח של בטחון בהצגה של עצמי בתהליך חיפוש עבודה. תהליך חיפוש עבודה בעולם העבודה המשתנה הוא מורכב ודורש ידע בשימוש בסביבות שונות לחיפוש עבודה. הבסיס לתהליך זה הוא ידע על עצמי, על הרצונות שלי והכישורים שלי ומכאן התפתחות לידע על דרכים ופלטפורמות שונות לחיפוש עבודה. צעד ראשון בפעילות זו היא הגדרה של מטרה וכתיבת "תעודת זהות" עצמית של רצונות וכיוונים לחיפוש. צעד שני הוא התנסות בתהליך חיפוש עבודה על דמות אחרת, צעד שלישי בהכרות עם חיפוש עבודה בדרך מקוונת ושלב רביעי הוא התנסות בפניה ישירה לחיפוש עבודה, לממליצים, ולמעסיק. השלב האחרון הוא תיעוד של ניסיונות החיפוש ותכנון דרכים לשמירה על כוחות במסע חיפוש העבודה. לכל צעד יש קובץ המתאים לו בחומרים.

חומרים

קישורים

מטרות פעילות זו הן הקניית ידע על זכויות לקבוצות שונות באוכלוסייה ועידוד לפעולה פרואקטיבית למיצוי זכויות של משתתפי התכנית. ידע על זכויות ופעילות אקטיבית למען מיצוי זכויות הם מרכיבים חיוניים לפיתוח יכולות לסנגור עצמי. בתכנית מספר חומרים, המשלבים ידע על זכויות של בני נוער וקבוצות שונות בחברה, התנסות בזיהוי הפרות של זכויות ופעילות בקבוצות קטנות וקבוצה גדולה למען השגתם.

חומרים

קישורים