דרישות תפקיד تحليل متطلبات الوظيفة

הבנה של דרישות מגוון תפקידים בעבודה וידע על מרכיבי תפקיד הם בסיס להשתלבות טובה במקום עבודה וצעד חשוב להסרת חסמים למסוגלות תעסוקתית.  הבנה זו כוללת ידע אודות תפקידים ופעילויות שונות בעולם העבודה, ידע על עצמי ביחס לדרישות של סביבות העבודה השונות ואפשרות לגבש זהות תעסוקתית מבוססת ידע עדכני ומחוברת למציאות.  מדעי העיסוק ובתוכם גם ריפוי בעיסוק עוסקים בהנגשה של אמצעים לניתוח תפקידים, למידה מטרימה אודות דרישות תפקיד, במטרה לסייע לצעירים ולמבוגרים המשתלבים בעבודות שונות. במאה 21 עולם העבודה משתנה; נוספות מיומנויות נדרשות חדשות על מנת להשתלב בו. לצורך רכישה של מיומנויות אלו חשוב לקיים למידה ותיווך באופנים שונים. הפעילויות המוצעות בתכנית כוללות כלים לניתוח פעילות תעסוקתית, ידע על דרישות עבודה בעולם המשתנה, התנסות בחיבור בין תכונות עובד לתפקידים ופעילויות, לשם פיתוח תחושת חוללות עצמית להשתלבות בתפקידים בעבודה.

מטרת פעילות זו היא לאפשר למשתתפים לנתח את התפקיד בעבודה בו הם מתנסים או רוצים להתנסות ולהבין את דרישות התפקיד. לפעילות מצורפים שני חומרים, מצגת לניתוח עבודת מלצרים וטופס אישי לניתוח תפקיד רלוונטי למשתתף.ת. את המצגת ניתן להציג במליאה כפתיח לפעילות זו. הטופס מנוסח על פי עקרונות של פישוט לשוני, מיועד למילוי אישי או בזוג. בסיום מילוי הטופס ניתן להציגו בפני הקבוצה ולקיים דיון על המרכיבים השונים שעולים בתפקידים.

חומרים

קישורים

מטרות פעילות זו הן להרחיב את הידע של המשתתפים על מיומנויות חדשות הנדרשות בעולם העבודה המשתנה ולהרחיב את הידע על עצמי, בהתייחס למיומנויות אלה. בפעילות, יוכלו המשתתפים להיחשף וללמוד על תכונות עובד נדרשות במאה 21 בעולם העבודה ולנסות לבחון את עצמם, מה מהמיומנויות החדשות מאפיינות אותם ומה עליהם לרכוש בעתיד. כמו כן, יוכלו המשתתפים לברר עם אנשי קשר על מקצועות שנעלמו מעולם העבודה בשנים האחרונות ומקצועות חדשים שנוספו. הרחבה על עולם העבודה המשתנה, בלווי מקורות, מצורפת בלשונית רקע תיאורטי, באתר זה.

חומרים 

קישורים

מטרת פעילות זו היא להעמיק את ההבנה אודות הקשר והחיבור בין תפקידים בחיי עבודה לבין תכונות ומיומנויות עובד נדרשות. יצירת חיבור בין תפקידים בעולם העבודה  למיומנויות ותכונות נדרשות בכל תפקיד מקדמת את יכולות המשתתפים לפתח בעתיד בחירות תעסוקתיות מושכלות ולגבש זהות תעסוקתית רציונלית.

חומרים

קישורים

מטרות פעילות זו הן להרחיב את תחושת השליטה של משתתפי התכנית על יכולתם להשתלב בעולם העבודה וכן להיחשף למושג פרואקטיביות ולדרכים לחיזוק פרואקטיביות בהקשר לתפקידים בחיים. פרואקטיביות מתייחסת להתנהגות שאדם יוזם, המובילה אותו לשינוי במצבים. התנהגות פרו-אקטיבית כוללת פעולות הכנה למצבים עתידיים, להבדיל מתגובה למצב קיים.

משמעות הפרו-אקטיביות היא לחולל דברים, ולא לחכות שדברים יתרחשו. המונח ההפוך במשמעותו הוא ריאקטיביות – תגובה למצב. בפעילות זו נחשפים המשתתפים למושג פרואקטיביות באמצעות הצגת המצגת "מהי פרואקטיביות". לאחר מכן, מתנסים המשתתפים בזוגות בפיתוח יכולות פרואקטיביות באמצעות שימוש בקובץ תרגול של 7 המיומנויות.  בהמשך ניתן להתנסות בכלי של מעגל הדאגה ומעגל ההשפעה. מעגל הדאגה ומעגל ההשפעה מתוך ספרו של סטיבן קובי ((Stephen R. Covey " שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד" (The 7 Habits Of Highly Effective People, 2013) הינו כלי לקידום יכולות פרואקטיביות בחיים, הגורמות לאדם להיות שליט על חייו, אקטיבי ובעל חשיבה חיובית.

חומרים

קישורים

מטרת פעילות זו היא להיחשף למושג חוללות עצמית ולבחון את יכולת החוללות העצמית של כל משתתף בהקשר לתפקידים שונים בחיים. חוללות עצמית היא מושג שהטביע אלברט בנדורה (1976) בשנות השבעים של המאה שעברה ומשמש גם היום. המושג מתאר את התחושה הפנימית והאמונה של היחיד ביכולתו להתמודד עם מטלה מסוימת הניצבת בפניו. כלל הפעילויות בתכנית זו מכוונות להעלאת תחושת החוללות העצמית של המשתתפים וחשוב שיכירו גם את המושג כחלק מעיצוב זהות עצמית וזהות עיסוקית. הפעילות המוצעת כוללת הצגה של המצגת בקבוצה ולאחריה בחינה אישית של כל משתתף.ת את תחושת החוללות העצמית שלו לגבי תפקידים בחייו באמצעות קובץ "מה אצלי?"

קישורים